Wat is het effect van een goede zakelijke profielfoto?

De groei van sociale media nam de afgelopen jaren onverbiddelijk toe. Bijna niemand in de moderne maatschappij leeft nog zonder Facebook of Twitter. Het zijn de aangewezen kanalen om op de hoogte te blijven van alle zin en onzin uit je kenniskring. Sociale netwerksites dienen aan de andere kant ook een heel ander doel. Door middel van LinkedIn geef je jouw visitekaartje af als professional en leg je zakelijke contacten. Tegenwoordig gebruiken steeds meer bedrijven en professionals ook een speciale facebookpagina over het werk. Zo´n profiel trekt minder bekijks zonder een goede, zakelijke profielfoto die meteen de toon zet.

Een foto zegt vaak meer dan veel woorden. Het is het eerste wat je ziet wanneer je wat rondkijkt tussen de profielen van leden op een sociale netwerksite. Een eerste indruk draai je vervolgens moeilijk terug. Daarnaast probeer je als het om werk gaat een serieuze indruk achter te laten. Die grappige vakantiefoto van vorig jaar hoort daar niet bij, maar een aansprekende afbeelding van jou in actie op het werk weer wel. Een foto maakt meteen duidelijk wat je uit wil stralen op de buitenwereld. Iedereen kan een openbaar profiel bekijken en wie weet komt een toekomstige zakenpartner je zo op het spoor.

Bepaalde beroepen spreken erg tot de verbeelding. Misschien moet je voor het werk veel op pad, reis je vaak de wereld over of bezoek je de meeste prachtige locaties. Anderen komen bijvoorbeeld fysiek in actie omdat ze actief zijn als professioneel sporter of stelen de show omdat ze in de modebranche zitten. Dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden bij het maken van een zakelijke profielfoto. Het gaat dan wel over werk, maar het maakt de foto veel persoonlijker als jij er een eigen stempel op drukt.

Het werkt altijd om iemand anders mee te laten denken over de zakelijke profielfoto. Dat geldt zelfs wanneer je zelf handig bent met de camera en goed weet wat je wil. Een ander kijkt er met een frisse blik naar en ziet dingen waar jij misschien nooit eerder aan dacht. In principe is het de bedoeling dat de afbeelding een tijdje op je profiel staat, dus dan mag je er best wat moeite in steken. Trap alleen niet in de val om een heel panel om advies te vragen totdat je er van in de war raakt. Voor een deel blijft het toch een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten.

 

This entry was posted in Fotografie. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *